گردشگری شهری
رحیم حیدری چیانه؛ داود حاتمی؛ زبیده پویش؛ حمیده حاتمی؛ رضا حاتمی
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 41-53
چکیده
زمینه و هدف: گردشگری که در دنیای امروز آن را صنعت سبز مینامند شیوهای برای انتقال فرهنگ و تمدن از یک جامعه به جامعه دیگر است؛ که در فرآیند آن اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، زیستمحیطی و فرهنگی فراوانی نهفته است. هر مقصد گردشگری محصولات و خدمات مختلفی را برای جذب گردشگران به آنان عرضه میکند. موفقیت یک منطقه در صنعت گردشگری ...
بیشتر
زمینه و هدف: گردشگری که در دنیای امروز آن را صنعت سبز مینامند شیوهای برای انتقال فرهنگ و تمدن از یک جامعه به جامعه دیگر است؛ که در فرآیند آن اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، زیستمحیطی و فرهنگی فراوانی نهفته است. هر مقصد گردشگری محصولات و خدمات مختلفی را برای جذب گردشگران به آنان عرضه میکند. موفقیت یک منطقه در صنعت گردشگری تنها به وجود جاذبههای منحصربهفرد محدود نمیگردد بلکه عوامل مختلفی ازجمله میزان آگاهی و شناخت در خصوص آن جاذبهها از اهمیت فراوانی برخوردار هست. هدف پژوهش حاضر چگونگی میزان آگاهی مردم و گردشگران با جاذبههای گردشگری و میزان شناخت آنها با جاذبهها و رابطه آن با تعداد دفعات بازدید از آنها است. روش بررسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده که با استفاده از مطالعه کتابخانه ای- اسنادی و میدانی صورت پذیرفته است. جامعه آماری شامل مردم شهر چابهار و گردشگرانی که برای بازدید به این شهر مراجعه کردهاند میباشد؛ که با استفاده از روش تعیین حجم نمونه کوکران 382 نفر مورد مطالعه قرار گرفتهاند. اطلاعات میدانی پژوهش با ابزار پرسشنامه جمعآوری شده و برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS19 و از آزمون همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیهها استفاده شده است.یافتهها و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که بین میزان شناخت و دفعات بازدید از جاذبهها و تمایل آنها به بازدید از جاذبهها رابطه معناداری وجود دارد؛ یعنی هر چه میزان شناخت و آگاهی از جاذبهها بیشتر باشد میزان بازدید آنها از جاذبهها بیشتر است؛ و همچنین نتایج نشان داد که بیشترین نحوه آشنایی افراد با جاذبههای این شهر از طریق تبلیغات دهانبهدهان بوده است با 7/53 درصد است.