شهرسازی
سیده مریم مجتبوی؛ فاطمه سادات رضوی سطوتی؛ فاطمه قاسمی
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 71-83
چکیده
زمینه و هدف: تجربۀ انسان در فضاهای مختلف شهر از طریق کانالهای حسی گوناگون صورت میگیرد. در ادراک یک فضا هر چه اندامهای حسی بیشتری برانگیخته شوند، تأثیرگذاری فضا بیشتر و درک از فضا عمیقتر صورت خواهد گرفت و وسعت تجارب حاصله با مفهوم غنای حسی قابل بررسی است. پیادهراهها یکی از جلوههای سرزندگی و حیات شهری هستند و یکی از راههای ...
بیشتر
زمینه و هدف: تجربۀ انسان در فضاهای مختلف شهر از طریق کانالهای حسی گوناگون صورت میگیرد. در ادراک یک فضا هر چه اندامهای حسی بیشتری برانگیخته شوند، تأثیرگذاری فضا بیشتر و درک از فضا عمیقتر صورت خواهد گرفت و وسعت تجارب حاصله با مفهوم غنای حسی قابل بررسی است. پیادهراهها یکی از جلوههای سرزندگی و حیات شهری هستند و یکی از راههای ارتقای کیفیت اینگونه فضاها، افزایش غنای حسی به منظور بکارگیری تمامی حواس مخاطب میباشد. هدف از انجام این پژوهش، سنجش غنای حسی و میزان اثرگذاری هر حس در نقاط مختلف این پیادهبازار است.روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت آمیخته و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. برای جمعآوری اطلاعات مرتبط با پیشینه و مبانی نظری از روش مطالعات کتابخانهای و برای جمعآوری و تحلیل در مطالعات میدانى از روشهاى مشاهده، حسگردی و یادداشتبردارى حسى براى برداشت منظر حسى شش نقطه از پیادهبازار جنت به عنوان نمونۀ موردی استفاده شده است.یافته ها و نتیجه گیری: یافتهها بیانگر آن است که پیادهبازار جنت، به ترتیب در نقطۀ شاخص شش (خانۀ تاریخی مستوفی)، نقطۀ شاخص یک (پلازای ورودی)، نقطۀ شاخص چهار (بین جنت 4 و 6)، نقطۀ شاخص سه (نبش جنت 4)، نقطۀ شاخص 5 (بین جنت 8 و 10) و نقطۀ شاخص 2 (جنت 2) بیشترین غنای حسی را در مخاطبین ایجاد نموده است و اولویت درگیری حواس در خانۀ تاریخی مستوفی به ترتیب از بیشتر به کمتر مربوط به حس بینایی، لامسه، شنوایی، بویایی و چشایی است.