نوع مقاله : مقاله مستخرج از رساله دکتری
نویسندگان
1 دانشجوی دوره دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی،دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2 دانشیار گروه جغرافیا و برنامه روستایی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
3 استاد گروه جغرافیای انسانی و آمایش، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4 استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه جیرفت، جیرفت، ایران
چکیده
تعیین مسیرهای عمدۀ گردشگری رهیافتی جهت تعیین الگوی تراکم حرکتی گردشگران در راستای رونق بخشی به کسب و کارهای گردشگری روستایی است. پژوهش حاضر با استفاده از عملگرهای فازی در محیط GIS، به پهنهبندی مسیرهای عمده گردشگری که تاثیر بسزایی در موفقیت کسب و کارها دارد، میپردازد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره است. نتایج تحقیق نشان میدهد روستاها در چهار مسیر جاذب گردشگری واقع شدهاند که این مسیرها می تواند به عنوان الگویی برای رفت و آمد عمده گردشگران مقصدهای روستایی باشد. در ادامه تلاش شد در قالب مسیرهای چهارگانه، به بررسی امکانات و تسهیلات طول مسیر و مقصد گردشگران، جاذبههای طبیعی و انسانی هر مسیر، مشخص کردن روستاهای هدف آن و وضعیت ایجاد کسب و کارهای گردشگری در روستاهای واقع در این مسیرها بررسی شود. نتایج این بخش نشان داد مسیر شماره یک با فاصله از ایدهآل مثبت(1875/0) و ایدهآل منفی(0678/0) و درجه نزدیکی(7346/0)، بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داد(با محوریت جاده اصلی به سمت امامزاده سلطان سید احمد(ع)).
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identification and Prioritization of the Tourism Businesses Major Routes for Region Rural of Jiroft Townshop Using Fuzzy Operators
نویسندگان [English]
- Seyed Reza Hosseini Kahnoj 1
- Hamdollah Sojasi Qeidari 2
- Ali Akbar Anabestani 3
- Ali Shahdadi 4
1 PhD student in Geography and Rural Planning, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
2 Associate Professor, Department of Geography and Rural Program, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
3 Professor,Department of Human Geography & Spatial Planning,Shahid Beheshti University,Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Geography and Urban Planning, Jiroft University, Jiroft, Iran
چکیده [English]
Exploration the main routes of tourism is an approach to determine the pattern of travel density in order to boost rural tourism businesses. The present study, using fuzzy operators in GIS, deals with the zoning of major tourism routes that have a significant impact on the success of related tourism businesses. The research method is descriptive-analytical using GIS and multi-criteria decision making models. The results show that the villages which are located in four tourist attraction poles. These routes can be modeled as the main traveled rural destinations. Continuously, by using four forms of routes, tried to assess the facilities along the routes and the tourism destinations, the natural and human attractions of each route, based on the target villages and the status of tourism businesses in the villages located on these routes. The results of this step showed that the route number one, with the best distance from the positive (0.1875) and negative (0.0678) ideals and the degree of proximity (0.7346), gained the highest score (main road to Sultan Seyyed Ahmad Shrine).
کلیدواژهها [English]
- Route zoning
- tourism businesses
- rural areas
- fuzzy operators
- Jiroft city